- Učlanjen(a)
- 27.10.2010.
- Poruke
- 20.474
- Broj reagovanja
- 2.927
- Horoskop
- Blizanci
Pročitati „Rat i mir” u sto strana, ili „Na Drini ćupriju” u 50, znači zadovoljiti formalni zahtev profesora za ocenom, a zapravo osakatiti – ne delo, nego sebe
Pita učiteljica Pericu: „Šta ćeš biti kad porasteš?”, a on odgovara: „Kriminalac. Voziću dobar auto, imaću puno para...” Prekide ga učiteljica i upita Milicu šta ona želi da bude kad odraste. „Pericina devojka”, odgovori devojčica. „Dobar štos”, nasmeju se mnogi, a pitanje je koliko odraslih pomisli da u svakoj školi ima Perica i Milica koji ovako razmišljaju – bez šale.
– Možemo da zatvorimo oči i kažemo da nam je školstvo dobro. Nije. Ne treba mu prepravka, nego popravka. Nekad je knjiga bila bežanje od dosade. Pozajmljivali smo ih i obilato koristili, činilo se – ekskluzivno pravo da ih čitamo. „Ana Karenjina” je u damskim krugovima bila kultni ljubavni roman. Današnji srednjoškolci umesto toga čitaju „Sponzoruše”. Da li će milion učenika odrastati sa Ćopićem ili sponzorušama – kaže profesor dr Veljko Brborić, upravnik Katedre za srpski jezik beogradskog Filološkog fakulteta, uveren da nam „ni Andrić ne može pomoći ukoliko je tačno da se u srednjoj školi (nekim školama) jezik ne radi, a književnost ne čita.”
Profesor Brborić je istraživao „Šta čitaju srednjoškolci” i na osnovu odgovora učenika iz pet srpskih gimnazija skrojio sliku čitalačkih navika srednjoškolaca. Tom poduhvatu posvetio se pre nekoliko godina, a rezultati koje je tada dobio nisu se, kaže, bitno izmenili do danas. U prvom razredu od obaveznih sedam knjiga najveći procenat učenika pročita ukupno tri dela. Od više od 400 ispitanih prvaka samo troje je pročitalo kompletnu lektiru. Najmlađi gimnazijalci najradije čitaju „Antigonu”, „Romea i Juliju” i „Rane jade”. Više od pet odsto učenika drugog razreda nije pročitalo nijednu od deset knjiga lektire. Najmanje zanimljivi su im „Zona Zamfirova” i „Narodni poslanik”. U trećoj godini procenat đaka koji nisu pročitali ništa iz lektire popeo se blizu devet odsto, a sva dela u celini izbistrilo je samo 1,75 odsto učenika. Pogotovo ih nisu interesovali „Zločin i kazna”. Samo šest odsto maturanata pročitalo je svih 12 dela, koliko čini lektiru u četvrtoj godini. „Hamlet”, „Prokleta avlija” i „Stranac” bili su najčitaniji, a najmanje četvrtaka gimnazije pročitalo je „Hazarski rečnik” i „Derviš i smrt”.
– Lektira je obavezna, i tačka. O čemu na času književnosti da razgovaraju profesor i učenik ako nisu pročitali knjigu. Ko koga folira čitajući sažeta izdanja? Ne može književno delo neko da vam prepriča. Nema diskusije bez čitanja, doživljaja, analize, tumačenja – kategoričan je Brborić.
Napominje da su nastavni planovi i programi već vremešni i da bi valjalo da se osavremene.
– Niko posle Duška Kovačevića nije dospeo na listu lektire, kao da je književnost zamrznuta – negoduje on.
------------------------------------------------------------------------
„Rat i mir” u sto strana
– Skraćene verzije izneveravaju prirodu književnosti. Pročitati „Rat i mir” u sto strana, „Na Drini ćupriju” u 50, ili „Kad su cvetale tikve” u 15, znači zadovoljiti formalni zahtev profesora za ocenom, a zapravo osakatiti – ne delo, nego sebe. Jer, nikada mu se nećete vratiti, a sve bogatstvo koje nudi svedeno je na priču koja često nije uopšte bitna – izričit je profesor dr Aleksandar Jovanović, sa Učiteljskog fakulteta u Beogradu.
Njegov je stav da je bolje analizirati tri pesme ili romana za godinu dana, nego mehanički pročitati 30. Upozorio je da su pedagoško-psihološki nameti nastave književnosti pogubni, i da reforme nastave srpskog jezika i književnosti neće biti bez izvrsnih metodičara sa Filološkog i Učiteljskog fakulteta u Beogradu i Filozofskog u Novom Sadu čija se reč, čini se, ne čuje koliko bi trebalo.
------------------------------------------------------------------------------
Najčitanija dela van lektire
„Ispovest iz Harema”, „Kupoholičarka”, „Sponzoruše”, „Vruće pantalone”, „Kama sutra za ljubavnike 21. veka”... neki su od naslova dela koja srednjoškolci fakultativno gutaju. Van lektire, ipak, najčitaniji pisci u tinejdžerskom krugovima su Paulo Koeljo, Den Braun, DŽ. R. R. Tolkin, Džoan K. Rouling, Agata Kristi...
više na str:
http://www.politika.rs/rubrike/Beograd/Knjige-obogaljene-sazimanjem.lt.html

Pita učiteljica Pericu: „Šta ćeš biti kad porasteš?”, a on odgovara: „Kriminalac. Voziću dobar auto, imaću puno para...” Prekide ga učiteljica i upita Milicu šta ona želi da bude kad odraste. „Pericina devojka”, odgovori devojčica. „Dobar štos”, nasmeju se mnogi, a pitanje je koliko odraslih pomisli da u svakoj školi ima Perica i Milica koji ovako razmišljaju – bez šale.
– Možemo da zatvorimo oči i kažemo da nam je školstvo dobro. Nije. Ne treba mu prepravka, nego popravka. Nekad je knjiga bila bežanje od dosade. Pozajmljivali smo ih i obilato koristili, činilo se – ekskluzivno pravo da ih čitamo. „Ana Karenjina” je u damskim krugovima bila kultni ljubavni roman. Današnji srednjoškolci umesto toga čitaju „Sponzoruše”. Da li će milion učenika odrastati sa Ćopićem ili sponzorušama – kaže profesor dr Veljko Brborić, upravnik Katedre za srpski jezik beogradskog Filološkog fakulteta, uveren da nam „ni Andrić ne može pomoći ukoliko je tačno da se u srednjoj školi (nekim školama) jezik ne radi, a književnost ne čita.”
Profesor Brborić je istraživao „Šta čitaju srednjoškolci” i na osnovu odgovora učenika iz pet srpskih gimnazija skrojio sliku čitalačkih navika srednjoškolaca. Tom poduhvatu posvetio se pre nekoliko godina, a rezultati koje je tada dobio nisu se, kaže, bitno izmenili do danas. U prvom razredu od obaveznih sedam knjiga najveći procenat učenika pročita ukupno tri dela. Od više od 400 ispitanih prvaka samo troje je pročitalo kompletnu lektiru. Najmlađi gimnazijalci najradije čitaju „Antigonu”, „Romea i Juliju” i „Rane jade”. Više od pet odsto učenika drugog razreda nije pročitalo nijednu od deset knjiga lektire. Najmanje zanimljivi su im „Zona Zamfirova” i „Narodni poslanik”. U trećoj godini procenat đaka koji nisu pročitali ništa iz lektire popeo se blizu devet odsto, a sva dela u celini izbistrilo je samo 1,75 odsto učenika. Pogotovo ih nisu interesovali „Zločin i kazna”. Samo šest odsto maturanata pročitalo je svih 12 dela, koliko čini lektiru u četvrtoj godini. „Hamlet”, „Prokleta avlija” i „Stranac” bili su najčitaniji, a najmanje četvrtaka gimnazije pročitalo je „Hazarski rečnik” i „Derviš i smrt”.
– Lektira je obavezna, i tačka. O čemu na času književnosti da razgovaraju profesor i učenik ako nisu pročitali knjigu. Ko koga folira čitajući sažeta izdanja? Ne može književno delo neko da vam prepriča. Nema diskusije bez čitanja, doživljaja, analize, tumačenja – kategoričan je Brborić.
Napominje da su nastavni planovi i programi već vremešni i da bi valjalo da se osavremene.
– Niko posle Duška Kovačevića nije dospeo na listu lektire, kao da je književnost zamrznuta – negoduje on.
------------------------------------------------------------------------
„Rat i mir” u sto strana
– Skraćene verzije izneveravaju prirodu književnosti. Pročitati „Rat i mir” u sto strana, „Na Drini ćupriju” u 50, ili „Kad su cvetale tikve” u 15, znači zadovoljiti formalni zahtev profesora za ocenom, a zapravo osakatiti – ne delo, nego sebe. Jer, nikada mu se nećete vratiti, a sve bogatstvo koje nudi svedeno je na priču koja često nije uopšte bitna – izričit je profesor dr Aleksandar Jovanović, sa Učiteljskog fakulteta u Beogradu.
Njegov je stav da je bolje analizirati tri pesme ili romana za godinu dana, nego mehanički pročitati 30. Upozorio je da su pedagoško-psihološki nameti nastave književnosti pogubni, i da reforme nastave srpskog jezika i književnosti neće biti bez izvrsnih metodičara sa Filološkog i Učiteljskog fakulteta u Beogradu i Filozofskog u Novom Sadu čija se reč, čini se, ne čuje koliko bi trebalo.
------------------------------------------------------------------------------
Najčitanija dela van lektire
„Ispovest iz Harema”, „Kupoholičarka”, „Sponzoruše”, „Vruće pantalone”, „Kama sutra za ljubavnike 21. veka”... neki su od naslova dela koja srednjoškolci fakultativno gutaju. Van lektire, ipak, najčitaniji pisci u tinejdžerskom krugovima su Paulo Koeljo, Den Braun, DŽ. R. R. Tolkin, Džoan K. Rouling, Agata Kristi...
više na str:
http://www.politika.rs/rubrike/Beograd/Knjige-obogaljene-sazimanjem.lt.html